Babygroep De Strandjutters
Een baby behaalt heel wat mijlpalen tijdens zijn eerste levensjaar. De
zintuiglijke ontwikkeling is in volle gang. Door deze ontwikkeling gaat de
baby zich actief richten op zijn omgeving. Geluiden, geuren, kleuren en
vormen prikkelen hem constant om op onderzoek uit te gaan. Baby’s kijken
en luisteren voortdurend naar de wereld om hen heen en voelen het liefst
aan alles wat ze tegenkomen. Doordat het spierstelsel zich ontwikkelt, kan
de baby zich motorisch ook verder gaan ontplooien. De baby’s hebben baat
bij een zo gemakkelijk mogelijke overgang van de wereld thuis naar het
Kinderdagverblijf. Hiervoor houden wij zoveel mogelijk hetzelfde eet en
slaapritme aan als thuis. Voorop staan de drie R-en: rust, reinheid en
regelmaat. Dat neemt niet weg dat we ook speelgoed aanbieden om hun
nieuwsgierigheid te prikkelen en ze te stimuleren om te bewegen.
Dreumesgroep De Strandwachters
De dreumesen gaan actiever om met hun omgeving dan de kinderen bij de
babygroep. De dreumes ontdekt dat hij een eigen persoontje is en gaat op
ontdekkingstocht. Er is zoveel te leren. Omdat de dreumes nog weinig
besef heeft van gevaar, vinden wij het belangrijk om bescherming en
begeleiding te bieden tijdens het ontdekken. Het kind wordt veilig op weg
geholpen in het contact met andere kinderen. Hierdoor krijgt het kind
zelfvertrouwen bij het ontwikkelen van de sociale vaardigheden. De
ontwikkeling op motorisch gebied gaat in deze leeftijdsfase behoorlijk snel.
Denk aan het bouwen van een blokkentoren, het trappen tegen een bal of
bladzijden in een boek omslaan. Bij Villa Vennep praten we veel tegen de
kinderen en verwoorden we de handelingen die wij doen. Op taalgebied
neemt de dreumes veel op. Ze begrijpen steeds meer en leren op deze
manier de koppeling tussen zeggen en doen.
Peutergroep De Strandlopers
De groeiende zelfstandigheid speelt na tweeëneenhalf jaar een steeds grotere rol. De dreumes is nu peuter geworden en wil eigenlijk meer dan hij kan. Maar doordat een peuter moeilijk ‘nee’ kan accepteren, leidt dat nogal eens tot conflicten. Deze fase is zeer leerzaam voor het kind. Hij gaat op zoek naar grenzen en ontwikkelt zelfbesef en wilskracht. Motorisch ontwikkelt de peuter zich verder: hij leert rennen, klimmen en fietsen. De fijne motoriek wordt sterk verbeterd: in plaats van krassen gaat de peuter tekenen. Dit wordt natuurlijk ondersteund door het toenemende denkvermogen. De taalontwikkeling is dusdanig dat een peuter zich rond de leeftijd van drie jaar over het algemeen goed verstaanbaar kan maken. Ook op het sociaal-emotionele vlak maakt de peuter grote vorderingen. Er ontstaat een ‘jij’-besef, waardoor de peuter geleidelijk aan rekening gaat houden met anderen. Peuters gaan echt samen spelen, krijgen vriendschappen en kunnen beter meedoen aan groepsactiviteiten. De peuter is een sociaal individu die streeft naar zelfstandigheid.
Programma aanbod
Binnen onze kinderopvang werken we met een gevarieerd programma. Iedere 4 tot 6 weken beginnen we met een nieuw thema waar knutselactiviteiten, spelletjes, ontwikkelingsactiviteiten en liedjes bij aansluiten. Ook de boeken die worden voorgelezen zijn aansluitend bij het thema. Een voorbeeld van een jaarlijks terugkomend thema is “Verkeer”, binnen dit thema hebben we speciale voorleesboeken, knutselwerkjes, liedjes en gaan we uitgebreid “Stoeprand STOP!” oefenen waarna de kinderen hun verkeersdiploma ontvangen. Met grote regelmaat gaan we er lekker op uit met kinderwagens en bolderkar, naar de kinderboerderij, bibliotheek of even naar de winkels.